Tip ons
Tip ons

Je kunt zelf jouw bijdrage uploaden op onze website. Wij zullen deze controleren en bij goedkeuring publiceren.

Nu:
Straks:
Nu:
Straks:

Duurzaam

Filteren op datum:
        
Video Duurzaam boeren? In Midden-Delfland gebeurt het al dinsdag 19 juni 2018 16:04

Duurzaam boeren? In Midden-Delfland gebeurt het al

Een ruime meerderheid van de boeren in Nederland wil duurzamer werken. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van dagblad Trouw. Boeren willen af van bestrijdingsmiddelen en meer in harmonie met de natuur werken. Maar onzekerheid over de regelgeving houdt ze vaak nog tegen. In Midden-Delfland wordt al wel door veel bedrijven op een duurzame manier geboerd. Er zijn 35 kringloopboeren, bedrijven die zoveel mogelijk hun eigen veevoer produceren en andere kringlooptoepassingen gebruiken. Ook hebben vijf van hen zich verenigd in een eigen melkcorporatie. De Nellyhoeve in Schipluiden is één van die vijf. Eigenaar Gertjan Hooijmans begon ruim tien jaar geleden met kringloopboeren. "Ik verbouw mijn eigen veevoer. Als ik het moet kopen kost dat een hoop geld. Door het zelf te doen, ja het is niet gratis, maar het scheelt wel een hoop." Consument moet mee Duurzaam boeren hoeft ook niet slecht te zijn voor de bedrijfsvoering: "uiteindelijk hou je er zelfs meer geld aan over," zegt Hooijmans. Toch ziet hij ook wel dat niet iedereen in één keer kan overstappen. "De consument moet ook meegaan. Iedereen wil wel duurzamer, maar daar hangt een prijskaartje aan. Als de melk in de supermarkt tien cent duurder wordt voor een pak en de consument koopt dan toch het goedkoopste dan gaan we het niet redden." "We doen al veel"Tegelijk wijst Hooijmans erop dat veel boeren al van alles doen, en dat dat wel wat beter voor het voetlicht gebracht mag worden. Hij herkent zich wat dat betreft wel in het deel van het onderzoek van Trouw waaruit blijkt dat veel boeren vinden dat hun vertegenwoordigers hun werk beter moeten doen. Voor boeren die nog twijfelen over duurzaam werken heeft de Schipluidense veehouder nog wel een tip: "gewoon de sprong wagen." Wat Hooijmans betreft kan de Midden-Delflandse manier van werken een voorbeeld zijn voor de rest van Nederland. "Al snap ik ook wel dat de situatie in bijvoorbeeld Friesland heel anders is dan hier."
Lees meer
Video Audio Zonnepanelen veroveren onze daken dinsdag 12 juni 2018 17:05

Zonnepanelen veroveren onze daken

Zonnepanelen zijn booming. Westlandse leveranciers draaien overuren om aan de alsmaar stijgende vraag te voldoen. In 2017 steeg het geïnstalleerde zonnestroomvermogen in Nederland met ruim 60 procent ten opzichte van het jaar ervoor, zo staat in het Nationaal Solar Trendrapport 2018. Ook SolarNRG uit Poeldijk merkt deze groei. Het bedrijf verwacht dit jaar in totaal zo’n 4.000 huishoudens van zonnepanelen te voorzien. Een flinke stijging ten opzichte van vijf jaar geleden, toen waren het er nog zo’n 1.000. Zonne-energie slaat steeds meer aan bij het grote publiek.Wel is het van belang goed op te letten bij de aanschaf van panelen. Want er zijn nogal wat verschillende soorten en kwaliteiten. Daarom is het volgens Solar Box uit Den Hoorn van belang om een zogeheten performance-garantie op te vragen. Daarmee wordt duidelijk hoeveel kilowatt stroom je uit je paneel mag verwachten.RendementOf het rendement van zonnepanelen net zo goed is als wordt beloofd weten ze in de Venenwijk in Wateringen. In 2013 kreeg de wijk een duurzaamheidsprijs van de gemeente Westland. Veel bewoners stapten over op zonnepanelen en kregen daarvoor subsidie. Vijf jaar geleden namen we een kijkje bij de installatie van de panelen van de familie van Bruchem. Nu vijf jaar later zijn we bij hen terug. Ze hebben zeker geen spijt gekregen van hun investeringen. Ze betalen ruim 600 euro per jaar minder aan elektriciteit. Daarbij moet wel worden aangetekend dat de familie verder aan het verduurzamen is. Zo hangt er nu overal led-verlichting en is het gasfornuis vervangen door een inductieplaat.
Lees meer
Video Gedoe rond laadpalen voor elektrische auto's donderdag 31 mei 2018 23:11

Gedoe rond laadpalen voor elektrische auto's

De komst in Westland van tientallen laadpalen voor elektrische auto's houdt de gemoederen bezig. Maar wie kan er nu tegen milieuvriendelijk autorijden zijn, kun je je afvragen. Misschien word je dat wel als je 's avonds in je wijk rondjes moet rijden voor een parkeerplekje, terwijl de parkeerplaats bij de laadpaal voor je deur leeg is. Het overkomt bewoners van de Kruisbalk in Wateringen, waar energiebedrijf Engie deze week een laadpaal plaatste. "Alles prima met elektrisch rijden, maar het lijkt er wel op of elektrische auto's positief worden gediscrimineerd", zegt omwonende Otto Jongmans. Hij zou graag gezien hebben dat de gemeente de straatbewoners per brief had geïnformeerd. "Er is in de wijk genoeg ruimte, maar niet hier in de straat."Voor de plaatsing van een laadpaal is een verkeersbesluit van de gemeente nodig. Een vrouw uit de straat maakte bezwaar, maar niet op de juiste manier, waardoor de gemeente het bezwaar niet in behandeling heeft genomen. Buurtbewoners weten nog niet of ze een zaak zullen aanspannen. "Uiteindelijk komt die paal er toch wel met een nieuwe procedure", zegt Jongmans.In de gemeente Westland worden alleen al dit jaar 110 nieuwe palen geplaatst. Daarvoor is een contract gesloten met Engie. Iedereen met een elektrische auto zonder eigen parkeerplaats heeft recht op een laadpaal binnen een straal van 250 meter.Engie gaat daarbij voortvarend te werk. In de blauwe parkeerzone in de Hoofdstraat in De Lier is onlangs een kruisteken met de letters 'LP' (laadpaal) aangebracht op de stoep. Engie doet dat om plekken te markeren waar laadpalen zijn gepland. Ondernemers zagen de bui al hangen: een gewilde parkeerplek voor de snelle boodschap zou verloren gaan. Ze zijn naar de gemeente gestapt, waar bleek dat er helemaal geen benodigd verkeersbesluit was genomen voor deze plek. Daarop is afgezien van plaatsing. Ondernemers zijn nu met de gemeente in overleg over een locatie die wel op draagvlak kan rekenen.D66 Westland wil opheldering van de gemeente over het beleid rond laadpalen. "Wij zijn heel erg voor de overgang naar elektrisch rijden, maar de vraag is hoe de communicatie naar bewoners plaatsvindt en of mensen er invloed op kunnen hebben", stelt fractievoorzitter Benjamin Hofland. De ene laadpaalplek wordt overigens meer gebruikt dan de andere, maar gemiddeld genomen worden plekken gedurende ongeveer de helft van de tijd bezet, aldus de gemeente Westland.
Lees meer